Hver dag..flere ganger per dag..opplever jeg ting jeg vil dele med deg

I miss you so much! Nå må vi få deg hjem til Harstad! 

 

 

Turid Marie Hansen 6/2 1938 – 15/4 2026
Turid Marie Hansen 6/2 1938 – 15/4 2026

Tusen takk for at du tok meg (og kjolen) i forsvar den gangen jeg tok på med den stygge småblomstrete kjolen og pappa spurte om jeg hadde kledd på meg badromsgardinene til (bestemor) Margot. Vi begge viste at pappa hadde 100% rett, men det er en annen sak.:)

Tusen takk for at du kom ut og letet etter meg de gangene jeg var borte mer enn 30 minutter når jeg skulle handle på den lokale Rema 1000 butikken på Sandnes. Det var aldri fare på ferde, jeg er bare veldig glad i å lese varedeklarasjoner i matvarebutikker..og da går tiden.

Tusen takk for at du ikke ble sint den gangen du fant en hamster klesskapet mitt (som jeg og Ann Cathrin hadde spleiset på og smuglet inn på rommet mitt). Selv om du var litt redd Pelle kjøpte du bur til han og behandlet Pelle som om han var ditt barnebarn.

Tusen takk for at du latet som ingenting den gangen du ryddet i klesskapet mitt og oppdaget at jeg drev og hamstret øl i sokkehyllen. Istedenfor å irettesette meg, dro du en lang sokk over hver eneste flaske og stablet dem på samme måte som de andre skkeparene.

 
Flyttingen til sandnes

I desember 2014 flyttet mamma og pappa til Sandnes etter henholdsvis 74 og 78 år i Harstad. De hadde besøkt sin sønn på Sandnes flere ganger tidligere, og hadde hatt det hyggelig da. Men å flytte var noe annet. Mamma angret momentant. Hun ble nedstemt og fortvilet, og fikk helsemessige utfordringer forårsaket av stresset og påkjenningen av å ha flyttet fra elskede Harstad. 

Sandnes var hyggelig – Harstad var hjem

Dette handler ikke om at Sandnes er en dårlig by det hsndler om at hun har bodd 74 år i Harstad. Det var flere ting hun satt pris på. For eksempel så kom hun nærmere sønnen og hans familie. Og hun var takknemlig for mange veldig fine julefeiringene med god mat hos dem. I tillegg syntes hun at rogalendingene er veldig hyggelige da vi alltid fikk super hjelp av personalet i forskjellige butikker når jeg og henne var ute og shoppet. 

 

 
Savnet av “tilhørighet – det kjente og kjære

Men det var ikke nok. Sandnes føltes aldri som “hjemme”. Hun manglet tilhørighet og et sosialt nettverk, hun  mistet sin identitet. Hun savnet å møte kjentfolk hver gang hun gikk på Rema eller OBS!. Hun savnet den nord norske naturen, bærmarka, venninnene sine, det kjente og kjære. Hun savnet huset i kveldroveien og utsikten. Hun håpet til det aller siste å kunne flytte tilbake til nord, men det ble aldri slik, fordi hun satt andres behov før sine egne..

 

 

 
Nedenfor ser du et eksempel på mammas endeløse beundring for nord Norge og nord norsk natur. Beundringen av Harstad tok aldri slutt!! Denne statusen skrev jeg i oktober 2014 (på Facebook), 2 mnd senere flyttet de.

 

Pappa var sammen med mamma i 68 år. Han og mamma var to individer som fungerte som en enhet. En symbiose.

 

Jeg spurte sjefsgullklompen pappa om hvor mamma ville begraves og hvor han ønsker å begrave henne.

 

Svaret var “Harstad” på begge spørsmålene – se videoene nedenfor.

Hvorfor ønsker jeg ikke senke urnen på Sandnes?

Det er imot hennes og pappas ønske. Mamma ville fortsatt flytte tilbake til Harstad da jeg snakket med henne om dette i februar. 

Jeg vil at hennes navn skal bli husket og at graven hennes blir besøkt (av mer enn en person).

Hun fant seg aldri til rette på Sandnes. Og tok regelmessig frem prospektet av huset de solgte i Harstad. Men hun ble boende på Sandnes fordi hun alltid setter andres behov før sine egne.

Hun hadde ingen tilknytning til vestlandet. Hun vil bli gravlagt som en fremmed – omringet av fremmede – i en by der hun ikke kjente noen (foruten min bror). 

Mamma turde ikke gå i gress eller skog på vestlandet. Hun var redd for flått og huggorm. Hun kan ikke hvile blant kryp hun er redd.

Hun blir liggende helt alene og ingen vil se hennes grav. Dvs..den er synlig men folk vet ikke hvem som ligger der.

Hun må få komme hjem til den nord norske naturen, bærmarka og familien sin.

Ingen kan besøke graven hennes. Vi må ta fly og bo på hotell for å besøke den. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klessnora til mamma – i kveldroveien 8 

Verdens mest elskede klesklyper og snor

Mamma elsket klessnoren sin. Hun elsket å vaske klær, hun elsket å henge de ut til tørk. Og hun elsket å ta klær inn fra snoren. 

“Kjenn på dem! Kjenn! De e knusktørr – det går sååå fort. Også har de en så fantastisk frisk og ren lukt! Kjenn på dem! Lukt! Lukta du? Nu kan du glede deg å legge deg i helt nyvasket, helt rent og superfriskt sengetøy”.

De nyvaskede klærne til mamma luktet som en blanding av tøymykner, nord norsk blåbær lyng med et snev av grønnsåpe.

Hvor ønsket hun å gravlegges?

– I Harstad Gravlund med tilknytning til Harstad Kirke – sammen med familien sin

 

Om Turids tilknytning til Harstad kirke

 

Turid har sterke bånd til Harstad Kirke og Harstad Gravlund. Turid og Jørgen giftet seg i Harstad kirke. Alle barna (3 stk) ble døpt og konfirmert i Harstad kirke. 

Hennes bestemor, Alma og bestefar Alfred er begravd der. Alma var den snilleste personen Turid visste om og hun var som en mor for Turid. 
Turid vokste opp hos Alma og Alfred i Havnegata i Harstad fordi foreldrene til Turid jobbet på Svalbard i trange etterkrigstider.

 

 

Om Turids oppvekst i Harstad

 

I samme gården i Havnegata bodde Mary Berg (Turid tante) og hennes mann Johannes Berg (Turids Onkel) og datterenTove Laukli (mammas kusine). Mamma hadde sterke bånd til hennes tante Mary og kusinen Tove. 


Tanten  Mary og onkelen Johannes er også gravlagt på Harstad Gravlund på Sama.
Mamma ønsker å ligge nær familien sin (jeg overhørte samtalen en gang hun og pappa snakket om temaet): bestefaren Alfred og bestemoren Alma og tanten hennes Mary og onkel Johannes. I tillegg ligger et par av mammas beste venner der. Så hun blir godt ivaretatt.

 

 

 

 

Om Turids identited og tilknytning til Harstad

Jørgen – med god hjelp fra Turid – drev bedriften Jørgens Gatekjøkken i over 30 år og hadde mange ansatte.

 

I 1974, etter 16 år på nord Norges Salgslag bestemmer Jørgen Hansen – med god hjelp fra Turid Hansen – seg for å starte Harstad’s første gatekjøkken: Jørgens’s Gatekjøkken.

Jørgens Gatekjøkken ble en institusjon og en viktig del av bybildet i Harstad. Det samlet folk og det ble mer trafikk, mer liv og mer røre til alles døgnes tider. Jørgens gatekjøkken var for eksempel det første spisestedet som hadde nattåpent i Harstad. Jørgens Gatekjøkken var på 80-tallet en møteplass for harstadværinger (se bilde lenger ned).

 

Jørgens Gatekjøkken. Jørgen i midten og Turid ytterst til høyre.
       Klar for å selge masse soft-is på 17.mai. Turid er tredje fra høyre.

 

29/4 2026

Soma Kapell, Sandnes

Turids begravelse

Et 88 år gammelt liv er over. En livsglad, vakker, smilende og utadvendt engel har sagt farvel. Se klokkeslettet oppe på skjermbildet, begravelsen skulle begynne kl 14:30. Kirken var tom. Hjerteskjærende. Hun kjente ingen på Sandnes.
Dette vil skje med graven hvis hun gravlegges der..tomt..ingen besøkende fordi ingen vet hvem min fantastiske og enestående mor er. Hun er en fremmed der.

Utsikten som mamma elsket så høyt – fra huset vårt i Harstad

Turid Marie Hansen

Livet i Harstad: sosiale sammenkomster, venner, skogsturer, bærplukking, symøter, grilling i hagen med familie og venner etc.

Refleksjon:

Jeg synes det var fryktelig trist at kirken på Sandens var tom under begravelsen. Og dette er en annen viktig grunn til at jeg ønsker at mammas urne skal senkes i Harstad. Hun blir omringet av familie og venner, og hun får besøk.

Turid og Jørgen har ikke bodd i Harstad på noen år, men de er ikke glemt!

640 personer likte innlegget jeg la ut i en Harstad gruppe på FB da pappa for to år siden fylte 88 år. Mamma er også nevnt i kommentarene. 

I 2017 la en person ut bilde av gatekjøkkenet til pappa og mamma, det fikk nesten 1100 likes på Facebook.

Poenget mitt ved å nevne dette handler ikke direkte om likes. Det handler om identitet og mammas sterke tilknytning til Harstad og hennes sosiale nettverk.

 

Forskjellige innlgg som omhandler Jørgens Gatekjøkken i gruppen “Gamle Harstad” på Facebook.

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from - Youtube
Vimeo
Consent to display content from - Vimeo
Google Maps
Consent to display content from - Google